Autiscentrum logo
menu

Recenze knižních titulů z naší knihovny

Iva Flašková Iva Flašková 22.11.2023 Ikona komentáře 0 komentářů

Požádali jsme naše čtenáře knih o krátké recenze titulů od nakladatelství Portál, které si můžete vypůjčit v knihovně Autis Centra.

Zázrak o Vánocích, Hana Zobačová, Portál 2022

Nádherná kniha napsaná svižným a čtivým stylem, plným autentických dialogů, které zní, jako by je skutečně pronášeli školáci. Autorka nádherně a poutavě popisuje, jak vypadá betlém, představuje jednotlivé postavy, vysvětluje jejich význam a úlohu. Díky tomu se děti snadno naučí rozpoznávat jednotlivé postavy a budou schopny vyprávět o betlémovém příběhu samy. Významným prvkem jsou i krásné ilustrace od Magdy Veverkové Hrnčířové dodávající knize kouzelný nádech. Ilustrace oživují nejen příběh, ale umožňují dětem aktivně hledat jednotlivé postavy v betlémovém prostředí a učit se, jak je poznat.

Celkově doporučuji knihu zejména školákům, kteří se už učí číst sami, ale zároveň je vhodná i pro rodiče, kteří čtou mladším dětem. Skvěle navozuje předvánoční atmosféru, přináší poutavý příběh o betlémových postavách a poskytuje krásné ilustrace, které zvýrazňují vizuální stránku příběhu. Tato kniha rozhodně splnila očekávání a bude bavit děti od první stránky.

Mapy mých pocitů, Bimbo Landmann, Portál 2021

Kniha „Mapy mých pocitů“ se vymyká klasickým pohádkám a vyprávěním. Nabízí ilustrované mapy různých emocí a na rozdíl od těch tradičních je v této knize prostor pro vaši vlastní představivost bez klasického textu, s výjimkou popisků jednotlivých částí map.

Centrální postavou je Dítě, které putuje mezi jednotlivými zeměmi emocí. Komiksové ilustrace mezi mapami přinášejí poutavé vyprávění o dobrodružství Dítěte v každé emocionální sféře. Během cesty se Dítě dostane do zemí naděje, strachu, znechucení, radosti, hněvu, studu, úžasu, žárlivosti, smutku a lásky. Každá země je podrobně vyobrazena na mapě s částmi a obyvateli příslušícími dané emoci. Například v zemi Lásky se setkáte s Mazlivými draky, na Cestě lásky dojdete k Velkému domu vřelosti a dále Stezkou přátelství k Hradu bohatství. Kniha je vizuálně působivá a pečlivě zpracovaná. Mapy emocí lze interpretovat různými způsoby, a tak vyprávění a popis jednotlivých částí knihy mohou záviset na aktuálním rozpoložení dítěte. To znamená, že každé vyprávění s knihou bude jedinečné a přizpůsobené konkrétní situaci.

Co na knize oceňuji, je její využití podobně jako karty emocí, ale s kreativnějším přístupem. Tato kniha je skvělým nástrojem pro rodiče, školní psychology, dětské terapeuty a všechny další, kteří pracují s dětmi a chtějí s nimi prozkoumat mapy niterných emocí.

Lucidní snění, Stephen LaBerge, Portál 2022

Chystáte se spát a bojíte se, že se ve vašem snu objeví noční můra? S touto knihou se ponoříte do lucidního snění a rázem může být z noční můry, pocit bezpečí. Kniha nám dává přesný obrázek toho, jak se stát lucidním snícím. Najdeme zde nejen rady, díky nimž budeme svobodně a vědomě jednat ve snu, ale také nám ukáže, jak lucidní snění využít pro osobní růst. Skvěle jsou také příklady z praxe, které tady najdeme. Autor sám vedl výzkum, kde luciditu prozkoumal.

Lucidní senzace mě zasáhla ještě předtím, než jsem měla tušení, co to vlastně je. Když jsem objevila knihu věnovanou této fascinující oblasti, byla jsem nadšená a netrpělivě jsem očekávala, až se do ní ponořím. Musím konstatovat, že kniha splnila mé očekávání – získala jsem mnoho užitečných informací, a proto ji s radostí doporučuji. Ačkoliv mi lucidní sny doposud přicházely spíše náhodou, doufám, že díky tomuto průvodci a praktickým radám budu schopna dosáhnout tohoto stavu vědomě. Jsem nadšená ze struktury knihy, kterou není třeba číst lineárně; místo toho můžete vybírat kapitoly podle svého zájmu. Kniha je totiž rozdělená do samostatných částí, což umožňuje čtenáři snadnou orientaci. Při lineárním čtení vás kniha provede od vědeckých poznatků o spánku a snění až po podrobné vysvětlení významu bdělých snů a jejich využití k osobnímu rozvoji. Závěrem nabízí praktické rady a návody, jak dosáhnout schopnosti lucidního snění.

Domnívám se, že tato kniha osloví jak úplné nováčky v tématu, tak i ty, kteří jsou s lucidními sny již obeznámeni a hledají nové perspektivy.

Jak být sám sebou, Verena Kast, Portál 2022

Kniha je strukturovaná do kapitol, z nichž každá osvětluje různé aspekty našeho vlastního já. Začíná od laického pohledu na vnímání identity, což zahrnuje okamžiky, kdy si uvědomujeme svoji existenci a odlišnost od ostatních. Autorka zkoumá tělo, vztahy, pracovní oblasti, hodnoty, fantazii, kreativitu a sexuální oblast. Následuje kapitola věnovaná emocím, které jsou prezentované jako komplexní regulační systémy lidského já. Kniha se věnuje nejen konkrétním podobám emocí (např. sebepociťování), ale také jejich vývoji a předpokladům vzniku.

V části věnované klasické teorii identity podle Erika H. Eriksona se čtenář dozví o stadiích psychosociálního vývoje a konfliktech, kterým jedinec čelí v jednotlivých obdobích. Další kapitoly, jako jsou „Pravé a falešné self“, „Persona a stín“ a „Individuační proces podle C. G. Junga“, jsou odbornější, ale autorka se snaží vyvážit teoretické koncepty praktickými příklady ze své praxe. Nejdelší kapitola, „Autobiografie: Identita v kontinuitě“, zkoumá vliv paměti na naši identitu. Autorka se zabývá tím, jak autobiografická paměť ovlivňuje naše vnímání sebe sama, až do doby, kdy se tato paměť začíná formovat mezi 3. a 4. rokem života. Kniha zakončuje téma „Cesty k dobrému pocitu vlastní identity“ a nabízí návody, jak se o svou identitu s pocitem vlastní hodnoty starat.

Osobně jsem považovala tuto knihu spíše za určenou odborníkům v oblasti psychologie nebo pro čtenáře s předchozí zkušeností s literaturou zabývající se psychologickou tematikou. Nějakou chvíli mi trvalo se do knihy ponořit, kvůli obsahu bohatým na zajímavosti. Nicméně, po přečtení mě kniha donutila hlouběji přemýšlet o vlastní identitě a o vlivu faktorů na mou osobnost. Pokud chcete lépe pochopit sebe sama, mohu vám toto dílo rozhodně doporučit.

Sdílejte článek

Facebook Twitter

Podobné články